måndag 11 maj 2009

Dammarna, gungor och skräcködlor.

Det var soligt men blåsigt ute idag, vi har ändå försökt vara ute litegrann och grejat med olika saker.

Kolla in vårt äppelträd hur det ser ut! Som lutande tornet i Pisa. Ändå har mannen försökt stadga upp det med olika spännband som ni ser. Det är inte vi som har planterat det. Vad gör man åt ett äppelträd som lutar? Jag är rädd att det kommer att gå av vid någon höststorm. Ser lite konstigt ut tycker jag...


Så här ser det ut på vår gård vid dammarna just nu. Detta har vi inte heller vi gjort, utan det var så då vi köpte huset för 8 år sedan. En massa behöver rensas och dammduken är hål i så vi kan inte toppfylla med vatten heller. Det här är den nedre dammen..

Det här kortet är taget på "kullen". Ni ser både den övre och nedre dammen. Vi har haft guldfiskar i dammarna en sommar.


Lite av den övre dammen och fåran där det rinner vatten ner till den nedre (ja, inte just nu alltså).
Varje år ligger detta över mig som ett stort "MÅSTE", och jag vet att det tar minst två hela arbetsdagar att få allt i ordning.

Vi funderar på att fylla igen allt och inte ha damm i några somrar Det är alltid ett orosmoment att ha dessa på gården när man har småbarn. För även om man har staket så vet man ju hur barn är och på ett kick har någon ramlat i.
Det syns inte på bilden men när det är rensat och fyllt upp är den nedre dammen ca tre meter lång och en meter djup!
Dessutom är dammduken hål i och det är ganska dyrt att köpa en ny. Sen tar det mycket tid att hålla efter också. Tid som vi känner att vi inte riktigt har...

En fördel med att ha dammarna (förutom att det är mysigt att höra vatten som porlar) är att fåglar gillar att bo hos oss. Mannen har satt upp en massa fågelholkar. Jag gillar fåglar, för de äter insekter. Så fåglar är såå välkomna på vår gård :)

Idag åkte gungställningen fram och Oscar fick provgunga. Han tyckte det var superkul!


..och kolla vad jag hittade under altanbordet!!!
Fy så äcklig!!!!
Mannen tyckte det var jättekul att skrämma mig med den här, och ungarna tyckte den var häftig. Usch jag vill inte ens tänka på att vi har sådana här äckliga djur på vår gård.



Ser ut som nåt från en skräckfilm!

Nu har mannen burit bort den låångt från vår gård!
Skönt, hoppas man inte stöter på fler bara..
Hoppas du har en bra dag!
Kram kram!



1 kommentar:

  1. Hej ! åhå den dära skulle inte jag vilja goosa med.. yaik... det var några dagar sen man skrev lite.. men ibland blir det torrt som sjutton i bloggen.. men det de bli ändring på..
    Läste att ni skulle till kolmården.. Gud va kul..
    Just de, vi har eller hade en liten pöl till damm.. men vi tog bort den här i helgen..
    Så nu är det bara jord som skall förvandlas till gräs =) Ha det bra Kram

    SvaraRadera