torsdag 9 april 2009

Skärtorsdag..recept mm

Nu är det äntligen påsk och eftersom påsken handlar mycket om mat ( i alla fall i vår familj) så börjar jag med att visa vad vi åt till middag idag. Baconlindad fläskfile fyllt med vitlöksost, pepparsås och klyftpotatis, mums! Kan verkligen rekomendera det. Receptet kommer här:

4-6 portioner:
2 fläskfiléer,2 pkt bacon,1 pkt Creme bonjour vitöksost
potatis


Sås: 2 msk smör, 2 msk smulad grönpeppar, 1 grönsaksbuljongtärning, 1 dl mjölk, 3 dl grädde,1 dl creme fraiche, 2-3 msk soja, 3 msk konjak, 1 dl vitt vinredning (mjöl + vatten)svartpeppar, vitpeppar, salt

Putsa filéerna noga och skär en skåra längs hela filén. Fyll dem med vitlöksost, salta & peppra och rulla sedan bacon runt hela filéerna. Lägg dem på en bakpappersklädd plåt.

Tvätta potatisen och skär i klyftor. Lägg runt filéerna och strö över flingsalt och ringla lite olja över. Ställ in i ugnen 225 C ca 25 min

Medan detta steks i ugnen så gör såsen. Smält smöret och smula ner grönpeppar. Låt fräsa lite snabbt. Tillsätt resten av ingredienserna (utom redningen) och låt puttra en stund. Red av till önskad konsistens och smaka av med salt och peppar.

Mumsigt!!



Oscar har verkligen hittat sina fötter nu, så fort han ligger ner så måste han hålla i fötterna. Tänk om man själv vore lika vig ;)

Bebisar har ju så gulliga fötter...

Hehehe...sen måste jag bara visa, mannen skulle gå och snickra några fågelholkar men det var någon som hade "pyntat" hammaren med rosa klistermärken :D
Inte så manligt kanske....skulle gissa att det är en viss 5-årig tjej som varit i farten..


Nu kommer det bli lugnt på bloggen i några dagar, i morgon väntar ett 60- års kalas och sen åker vi till torpet några dagar. Återkommer på måndag då vi firar Linus på nio års dagen. Givetvis får ni se lite bilder från helgen som varit.
Måste säga att jag blir lika glad varje gång jag ser att någon varit inne och läst eller kommenterat här. Jag trodde nog när jag startade bloggen att det bara skulle vara mamma som skulle vilja kika in här. Tack för att ni kikar in och Glad Påsk på er!!
Ps. nyss frågade Linus mig var Bellman böckerna var någonstans (han skall ju få en i present), han hade kikat på bloggen!! ...ouups!!!



1 kommentar:

  1. Sophia har också börjat hitta sina fötter nu, fast än så länge bara när hon ligger utan blöja på skötbordet :P

    SvaraRadera