fredag 17 april 2009

Brandskydd..hur har ni det?

Kokade lite nappar och annat idag. Kom att tänka på när min syster gjorde det när hennes Wilma var 6 månader. Hon skulle skjutsa pojkvännen till sjukhuset som skulle opereras, det var stressigt på morgonen och syrran var trött av mycket ammning på nätterna. Mitt i alltihop så fick hon för sig att koka några nappar och sen glömde hon givetvis bort dem på spisen. Skjutsade killen till sjukhuset och for sedan hem till mig och fikade.

Efter några timmar fick hon ett telefonsamtal från brandkåren, en granne hade hört syrrans brandvarnare tjuta och larmat. De hade gått in via baksidan av huset och släckt det som brann för fullt i kastrullen på spisen. Hela huset fick saneras! Vilmas leksaker tre våningar upp fick de kasta pga att de var rökskadade. Syrran fick flytta hem till mamma och bo där under en lång period. De hade inga kläder, inga leksaker till Wilma, ingenting!

Därför har jag numera stenkoll när jag kokar nappar, blir alltid påmind om det där! Kan tillägga att syrran har en ny pojkvän idag som är deltids brandman :)



Idag fick vi också besök i hemmet av en gubbe som skulle kolla brandskyddet och givetvis ville han passa på att sälja en del varor. En pulversläckare var vi intresserad av men över 3000 kronor kändes lite väl saftigt! Visserligen med 20 års garanti ..men ändå! Vi skall nog köpa en, men en billigare... har tänkt på det så mycket.
Syrran som var här och fikade idag berättade att hon inte har satt upp sin brandvarnare ännu sedan dem flyttade för ett år sedan.....och då bor hon med en brandman och har själv sett konsekvenserna av en brand.
Det är så lätt att tänka att man ska, men nu SKA jag verkligen ta tag i det där.
Ikväll lagar mannen i huset älgstek och sen blir det lite myspys i soffan. Kusinen Vilma sover över, så Linus har någon att leka med, och Ida har bjudit hit kompisen T. Förhoppningsvis blir det ganska lugnt.
Ha en bra fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar