söndag 5 april 2009

Förlossningsjournaler..långt inlägg!

Okej! det här inlägget kommer att vara lite blödigt, men jag var tvungen att skriva det då jag har funderat hela veckan på detta. Det kommer att handla om förlossningar och främst om när Linus föddes. Min stora kille..



I veckan fick jag mina journalen efter alla tre barnens förlossningar, som jag har begärt att få ut. När man läser i papperen så kan jag inte förstå att vi verkligen har vågat skaffa tre barn och att jag inte har varit rädd för att föda barn! Man blir lite ledsen när man läser, men samtidigt har det varit viktigt för mig att få läsa dem för att få svar på en del frågor som jag har funderat på.

Till exempel så förstod jag aldrig varför en läkare kom in i förlossningsalen på slutet när jag födde Oscar. I papperen kan jag läsa att Oscars hjärtljud dramatisk gick ner men han föddes bara någon minut senare med navelsträngen hårt virad om halsen.


Men det är min första förlossning, när jag födde Linus för snart nio år sedan, som jag fastar i mitt läsande. Jag har nog inte fattat det och det gjorde jag nog inte då heller, hur dålig han var. Det var en massa saker som gick snett men det är en formulering som jag stannar vid som barnjouren har skrivit:

"Barnet har efter 2 minuter 70 i puls och fortfarande ingen andning"


Linus journal är 16 sidor lång, Idas är 7 sidor (och då föddes hon med akut kejsarsnitt) och Oscars är 5 sidor. På en 10 gradig apgar skala så hade Linus totalt 2 poäng. Han hade 0 i muskeltonus, andning och retbarhet, han hade 1 i puls och hudfärg.


Någon gång skall jag här på bloggen skriva ner vad som egentligen hände men det blir inte idag.

Jag känner bara en sån otrolig tacksamhet att jag har tre friska barn. Att få barn är ingen självklarhet och vi har inte haft speciellt lätt att bli med barn. Det finns en anledning varför det är 3år och 5 år mellan mina barn, det har inte varit så lätt att bli med barn.

Den 13 april om drygt en vecka fyller Linus nio år! Han är en klok, glad, sprallig, tjurig och väldigt pratsam kille. Att han är lite för tidigt född och med en dålig start märks inte ett dugg.

Att man har dammigt hemma, ett ton tvätt som skall vikas, ppm fonder som går uselt, man är trött, sliten och har en kropp som är så blek som om den vore tvättad i klorin! :)
Vad spelar det egentligen för roll...idag känner jag mig rik...jag har tre fina barn!!!

(Nu har jag fått skriva av mig. Om du har orkat läsa ända hit ner så har du gjort det bra, tack i alla fall för att du orkade! :)

1 kommentar:

  1. jag orkar alltid med dina inlägg... läser om dom ibland för ifall jag missat något =) det är en rikedom, våra barn.. kan gå igenom eld o vatten för deras skull...
    KRam

    SvaraRadera