lördag 5 september 2009

Höst ute, nytt i hallen och ett recept

Idag var det verkligen höst i luften. Gråmulet och regn i luften. Jag passade på att göra höst i trädgården. Det är en del som skall plockas in inför vintern inte minst alla vattenpistoler, racket, fotbollar, hopprep och annat som barnen dräller runt gården..

Här kommer lite bilder från trädgården:
Äppelträdet är fullt med äpplen..
Under tak är numera alla trädgårdsmöbler, grillen, gungställningen, rutchkanan och en massa annat..

Björkarna har börjat skifta om till gult...

I rabatten är det en del som blommar men mycket har redan dött bort. Man blir nästan lite vemodig. Jag gillar inte alls hösten! Men det är väl bara att acceptera...

På vår bro blommar det fortfarande så den fick vara kvar ett tag till...

Alla trädgårdsredskap skall ställas in i förrådet. Man inser vad mycket man drar fram egentligen när man skall ställa undan det.


Nu är det bara studsmattan kvar och den behöver jag hjälp med så den fick stå ute ett tag till.

Bakade en sockerkaka och bjöd hem lite folk, det passade bra en sådan här dag. Barnens farmor och farfar kom på besök också. Jag har blivit galen i chokladsockerkaka och istället för ströbröd så han man kokos i formen, det blir ju såå gott!

Så här ser det ut i vår hall just nu. Jag hade ju lovat att visa er min fina nya "skylt". Nu är man välkommen när man kommer hem till oss :)


Avslutar med ett middagstips. Kycklingrecept kan man väl aldrig få för många av:
Fylld kyckling i ugn:
Tillagning: 200 grader i 40 minuter + 10 för såsen
4-5 kycklingfileer
Skär ett snitt i filéerna och fyll med vitlöksost, Salta och peppra på båda sidor. Lägg i form och grädda i 40 minuter
Under tiden vispa ihop: 2dl creme fraiche, 2 dl mellangrädde, 1 tsk sambal olek,
3msk mango chutney, 4-5 msk soya. Häll såsen över kycklingen och grädda ytterligare 10 minuter.
Smaklig måltid!


I morgon har vi en full dag. Mannen skall skjuta inför älgjakten på förmiddagen, jag skall till staden och köpa present till fotbollstränarna, klockan 15 är det match..fotbollslaget mot alla mammor .Efter det är det grillning ute och sedan skall Ida på simskolan kl 17- 18 och sen åker mannen iväg på kvällen.
------------------------------------------------------------
Oscar har blivit förkyld men får som vanligt haka på resten av familjen ändå. Det lär bli fullt upp på söndag. Tur man är mammaledig och kan lata sig hela veckan efter :)

4 kommentarer:

  1. Hej Tjejen!

    Vad fint det blev i hallen!!! Jag har också småsneglat på de där skyltarna, men jag är inte helt säker på texten än... =) Och jag antar att ni fick en härlig middag! =) Låter fruktansvärt gott!

    SvaraRadera
  2. Halloj ! Det blir ju superfint i hallen..
    Jag har oxå välkommen här hemma men det är i Dekorplast =) Ovanligt va? *s*
    Hmm skulle gärna ha varit hos er och käka middag idag.. Bra med lite nytt recept.. skall nog bli en söndags middag..
    Kram kram så höres vi !!
    // Johanna

    SvaraRadera
  3. Tack för receptet det lät gott!

    Här fixas det också för fullt hemma, men det hela går fortfarande mest på att packa upp alla lådor och stuva in alla grejer.

    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  4. Det receptet låter inte så dumt! Får prövas på här i hemmet.

    SvaraRadera