fredag 30 oktober 2009

Kalkonrecept, Oscars hand och pumpatårtor

I morse vaknade av att Oscar stoppade sin napp i min mun. Vet inte om han tyckte att jag behövde den kanske :)

Vi har haft en jätteskön helg. I fredags var Ida med mig på jobbet och hon sköttes sig riktigt bra. Vi var även på stan en sväng, shoppade lite saker på Glitter och åt tacobuffe på Starz. Ida tog om tre gånger!!

På eftermiddagen var vi på backens kyrkogård och tände ljus på mormor och farmors grav. Det var riktigt vackert därute och man får alltid en tår i ögat då man är där. Jag tycker det är viktigt att barnen är med och ser att man faktiskt kan sakna dem som är som är döda och att dem inte glöms bort.

Sedan var det dags för lite "spökfika" med några kompisar och jag hade köpt en pumpatårta..


På lördagen var det innebandy för hela slanten och Linus lag ägde!! De vann första matchen med 18-0 och den andra med 10-2!!! Det var ganska lyckliga killar kan jag säga.

Efter matchen så åkte vi hem och gjorde kalkonen. Här kommer hur man gör. Jag har fotat mannen in action.

Köp en fryst kalkon och tina den minst ett dygn. Sen fyller du den med äpplen och så på med salt och massor av peppar och lite flytamde margarin. Sen sätter du in den i ugnen och så skall du dränka kalkonen med äppelcider.

Sen skall den stå i ugnen i 175 grader i ca två till tre timmar, tills den nått 80 grader inuti. Det gäller att hela tiden ösa den med äppercidern så att den får en krispig och lite söt yta. Ösa och ösa alltså men annars så sköter den sig själv..När den är klar så använder du spadet till en sås. Sila bort bitar och sen får såsen reducera på spisen så att den blir mer koncentrerad. Alltså, sila och häll spadet i en kastrull och låt koka ner ordentligt. Sen i med grädde, salt och peppar efter smak och lite soya. Red av med lite vetemjöl om du vill ha såsen tjockare.
Skiva kalkonen och ät gärna med sås, potatis och gele. Den blir såå saftig och god, och det blir mycket mat, så det är perfekt om man är många...

Här är vinet som vi drack till. Tack A-K för tipset, jag hoppas det blev rätt :)

Prova att göra detta någon gång nu, det är verkligen supergott!!

Så här ser Oscars hand föressten. Vi tog bort bandaget igår. Det har läkt bra och det är bara lite rött men det kommer säkert att blekna. Så skönt att slippa bandaget.


Annars händer det inte så mycket idag, det är söndag och vi tar det lite lugnt. Ida skall åka till en kompis och Linus på träning.
Ha det bra och prova nu vårt kalkonrecept någon gång :)

Kram kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar