söndag 4 oktober 2009

Kanelbullens dag bla.

I morse fick jag en lång och välbehövlig sovmorgon, såå skönt! Ida fick jag väcka kl 10.30!! Hon har alltid gillat att sova, och hon var en dröm som bebis när det gällde att sova på morgonen. Hon gillar fortfarande att sova mycket och ibland funderar man på hur hon skall bli som tonåring. Hon lär väl sova ännu mera då.. eller så blir det precis tvärt om :)

Ute blåste det och regnade idag. Det kändes faktiskt lite mysigt att kura inne. Eftersom det var kanelbullens dag så passade vi på att baka lite. Ida ville hjälpa till och fast det blir mjöl i hela köket då hon är med, så lät jag henne få baka med mig. Hon tycker ju det är såå kul!
Provade också ett nytt recept på en superenkel kaka som man gör i långpanna. Lite som en kladdkaka med en toscatopping med smak av kokos. Supergott!

Här kommer receptet:
Rör ihop (vispa inte):
4 ägg
6 dl socker
Blanda sedan de övriga ingredienserna och häll i äggsmeten:
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
8 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2krm salt
175 gr smält smör

Häll smeten i en smort långpanna. Grädda 12-15 minuter i mitten av ugnen i 200 grader.
Blanda under tiden toscasmeten i en kastrull och koka upp under omrörning:
75gram smör
2 dl socker
1,5 dl grädde
1 dl sirap
1 påse kokos

Tag ut kakan ur ugnen och bred på tosca toppingen. Grädda ytterligare 10 minuter. Låt kallna och skär i bitar. Kakan går bra att frysa. Gott!!
---------------------------------------------------
Här hemma pågår just nu en liten kamp med vår kära 6- åring som springer upp från stolen, och skall bara göra en massa saker hela tiden när vi äter middag! Jag blir galen! På skolan kan hon minsann sitta still och äta, men hemma är det en massa spring. Nu har jag börja köra den hårda stilen att om man går från bordet (självklart får man gå på toaletten osv) då har man ätit klart och jag ställer undan tallriken. Vi får se om det blir lite lugnare middagar framöver..
-------------------
Sen upptäckte jag att vår kära Linus inte kan göra rosetter, han knyter skorna med dubbelknutar eller så knyter han dem inte alls! Så det "tränar" vi på med honom. Dagens barn har ju alltid Crocs eller skor utan snören, så han har väl aldrig behövt lära sig knyta rosetter. Även om han tycker det är onödigt, så anser jag att man skall kunna det då man är nio år, så jag fortsätter tjata om det.
Mycket tjat blir det vissa dagar, men det hör väl till när det gäller att uppfostra barn.
----------------------------------
Nu skall jag gå och äta en kanelbulle!
Ha det gott i höstmörkret.

1 kommentar:

  1. Det receptet ska jag nog testa, såg riktigt mumsigt ut :D

    SvaraRadera