måndag 7 december 2009

Nu har vi tagit sprutan..

Hej hej alla glada!

Tiden rusar iväg så det blir lite dåligt med uppdateringar här, jag måste skärpa mig. Jag har haft en underbart trevlig helg i Sundsvall i alla fall. Mycket shopping, god mat och massor av skratt.

Idag har vi varit iväg och vaccinerat oss hela familjen, det gick jättebra och barnen var riktigt duktiga. Nu har vi bara Oscar kvar och vi vet fortfarande inte om vi kommer att vaccinera honom heller.

Argumenten emot är:

*Han tillhör ingen riskgrupp
*Vaccinet är väldigt lite testat på så små barn (bara 50 små barn ingick i testgruppen)
*Vaccinet skyddar bara ca ett halvår men de eventuella biverkningar som barnet kan få på lång sikt kan sitta i längre.

Argumenten för är:
*Solidaritets skälet. Man vaccinerar sig för att inte smitta andra.
*Har man otur så kan Oscar bli smittad och riktigt dålig av influensan.

Vi har i alla fall vaccinerat övriga i familjen för att inte smitta Oscar så visst skydd har han genom det i alla fall.

En massa roligt står på schemat i veckan, och så kommer jag berätta lite nya saker som vårt busfrö Oscar har för sig. Några nya foton kommer också, men det får bli en annan dag. Nu skall jag komma i säng i tid så jag får min skönhetsömn. Dessutom vet man inte hur natten blir nu när vi tagit sprutan, så det är bäst att krypa till kojs i tid.

Kram så länge!

Ps. Nu testar jag det här med reaktioner på bloggen så klicka gärna inläggen om ni har läst något, kul, intressant eller tråkigt. Det går även att kommentera om man vill som vanligt.

1 kommentar:

  1. Vi har vaccinerat oss båda och sen Sophia med.. vi var jättekluvna först men sen till slut så kände jag att rädslan för att hon skulle bli sjuk tog över. Dom har haft konstaterade fall av svininfluensan på vår bvc så man blev lite rädd av det eftersom vi ändå är där en del på öppna förskolan och så (som är på samma ställe). Sophia sa ingenting när hon fick sprutan, till skillnad från dom andra vaccinsprutorna som hon alltid blivit ledsen av. Hon blev inte röd eller svullen runt sticket och verkade inte ha ont när man rörde vid det. Fick ingen feber eller nånting, det var som att hon inte fått sprutan alls. Nu är det ju inte säkert att Oscar reagerar likadant, och biverkningar på längre sikt vet man ju fortfarande inget om, men jag tror inte att det är något att oroa sig för. Å andra sidan vet man ju inte heller om det ens blir någon mer våg av influensan här, det har ju bara minskat nu ett tag. Sophia ska få sin andra spruta den 17 dec iaf, hoppas det går lika bra med den.

    SvaraRadera