lördag 13 mars 2010

Stress och lugn och ro

Det är lite långt mellan blogginläggen just nu. Mycket händer i mitt liv och allt kan jag inte skriva om här på bloggen eftersom det handlar om människor. Barnen mår bra och Linus och Ida har sportlov. Vi har åkt till mammas torp för att få lugn och ro. Vi har åkt pulka, grillat mat utomhus, spelat spel, myst, busat och umgåtts som en familj bara vi. Här ringer inte telefonen hela tiden, här finns nästan inga måsten och här kan vi slappna av på ett annat sätt än hemma. Vi vuxna behöver det, barnen behöver det.

Våra barn har bråkat så otroligt mycket på slutet vilket gör att vi vuxna bara får vara arga. Hur kul mamma är man om man bara är en arg, stressad och irriterad mamma? Vi har bestämt att vi måste försöka få lite lugn i vår vardag, vilket inte är så lätt alltid. Vi tar små pauser och försöker hitta balansen.

Ibland undrar jag vad som händer när jag hör att så många av dem jag känner mår dåligt. Jag tror vi lever i en tid där det är lätt att glömma bort vad som är viktigt. För mig är mina barn viktigast men ibland kanske man inte tar sig tid att sätta sig ner. Det finns ju alltid en tvätt att hänga, en blöja att byta eller något annat. Stress är en stor bov, många mår dåligt och man kanske tappar lusten till det mesta. Så som man levde när jag var liten på 70-talet lever man inte nu. Utbudet är enormt och valen oändliga. Man vill sina barn det bästa men hur vet man vad som är bäst?

Jag har inga svar men jag tror att om man kan hitta balansen i tillvaron så vinner man mycket. Vi försöker, vi lyckas inte alltid, men vi försöker. Jag vet bara att vi njuter av att vara här på mammas torp. Här får man hasa omkring i mysbrallor, bara vara och njuta av sina barn, laga lite god mat, hinna prata, hinna tänka! Inga telefoner som ringer, inga kompisar, inga träningar. Det är var vi sysslar med denna sportlovsvecka.

Ikväll blir det hembakt pizza och sedan ser vi melodifestivalen. Ida hejar på Timotej, Linus hejar på Erik Saade och jag hejar på Anna Bergendahl. Heja, heja!

Sköt om er kära vänner!

1 kommentar: